Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Maturitní večírek - rok 1977

Když jsem v minulých dnech v centru Prahy míjel  několik rozjařených maturantů škemrajících o příspěvek na pomaturitní mejdan, uvědomil jsem si jak ten čas letí. Před 32 lety  jsem byl v jejich věku a přede mnou byla maturitní zkouška na dopravní průmyslovce.  Pamětníci vědí, že 70 léta byla společensky velmi nechutná.

Praha byla tehdy plná dřevěného lešení, oprýskaných domů a bolševických hesel ve výlohách.  Fronty před obchody na všechno možné. Utahané ženy běhaly od krámu ke krámu, aby zabezpečily výživu či oblečení pro svoji rodinku. Noviny nešly číst, televize poslouchat.  Kolem nás byla jen šeď, prostě takové panoptikum. Jediným únikem pro studenty v té době byl sport,  tlachání v hospodě a balení holek.

 Dodnes nechápu proč jsem dopravní školu studoval, protože nejsem technický typ, ale to není podstatné. Tehdejší výuka, až na světlé výjimky, byla založena na nudném mentorování různých volovin, které člověk v životě pak nikdy nepotřeboval. Někteří učitelé spíše jen stresovali studenty a řádně nahlodávali jejich sebevědomí.. Vybočovat z řady se  nedoporučovalo.  Byli jsme rošťáci, ale to  patří k mládí. I tehdy  se našlo pár učitelů, kteří dokázali upoutat při hodině, ale byli v zoufalé menšině. Navíc tito učitelé se báli svých kolegů - soudruhů, kteří pravidelně hodnotili ideovou vyspělost nás studentů a zle koukali na své kolegy, kteří uměli studentům dát trochu volnosti. Základní organizace KSČ při školách a státních podnicích, to byl skutečně nechutný vynález komunistů.  Co si budeme povídat. V tehdejším Československu žilo přes 14 mil. lidí a z toho bylo cca 1, 5 mil bolševiků a dalších 0,5 mil. tzv. kandidátů na přijetí do KSČ, přičemž každý kandidát musel mít svého ručitele – zkušeného soudruha. Přes 90 % lidí tam sice byla formálně, ale málo platné, kdo tam jednou byl, nemá se čím chlubit, pokud je soudným člověkem.

Když si vzpomenu na to přiblblé oslovování, soudružko profesorko, soudruhu profesore, je mi na zvracení ještě dnes. Já to oslovení nenáviděl, tak jsem raději neoslovoval učitele vůbec, popř. normálně pane či paní. Dodnes nemohu části učitelského kolegia této školy odpustit vyloučení našeho kamaráda na konci třetího ročníku za to, že přišel opilý na odpolední vyučování. Marné byly naše přímluvy. Vyloučený spolužák už nežije. Duši i povahu měl citlivou. Po vyloučení dělal chvíli skladníka v Dětském domě, dal se  na chlast a pak spáchal sebevraždu.

 Abych se vrátil k meritu věci – maturitnímu večírku. Maturitu jsme tuším tehdy  až dva nešťastníky udělili všichni.  Pak přišlo finále – příprava maturitního večírku. Na maturitní oslavu jsme si vybrali „Valdštejnskou restauraci“ na Malostranském náměstí v Praze 1. Ve třídě jsme měli jen pět spolužaček, ale všechny byly kupodivu pěkné kočky.

Však jsme si vedle nich natřepávali volátka, nutno dodat, že většinou marně. Na večírek jsme  pozvali pár oblíbených učitelů. Jedna z pozvaných učitelek se nám hrozně líbila. Jí tehdy bylo kolem třiceti, nám 18 nebo 19. Co nás učila už ani nevím, ale pěkná byla. S kamarádem Vaškem jsme s sní prokecali celý večer a  došlo i na potykání.  Maturitní večírek proběhl standardně.  V družné debatě jsme všichni večírek strávili až do uzavírací doby ( za bolševika se zavíralo skoro všude ve 23.00 hod ).

 Po zaplacení útraty se nám ještě nechtělo domů. Část zdravého jádra navrhla, že půjdeme přes Karlův most procházkou do centra Prahy a tam se uvidí co dále s načatým večerem.

Všichni jsme byli,  tu více, tu méně v náladičce, ale žádná velká opice tam nebyla až na  spolužáka Zdeňka. On byl výborný na chemii, ale jak se napil, vyváděl děsný kraviny. Bohužel jsme ho tehdy neuhlídali, a tak už pár set metrech vidíme Zdeňka jak v Mostecké ulici vyskočil na trabanta a začal po něm jako kretén skákat a řvát protibolševická hesla. Bakelitová střecha trabanta nevydržela. Zdeňka jsme rychle sundali a z dnešního pohledu možná zbaběle, zdrhali všichni pryč, protože nechat se tehdy chytit od fízlů (příslušníků VB ), nebyla žádná sranda. Vím, že Zdeňka jsme naložili do taxíku a poslali ho vyspat z opice domů. Zbytek třídy jsme dorazili tuším do  Seminářské zahrady, kde jsme se usadili na lavičky a pokračovali v družné debatě a veselí. Bylo už  určitě hodně po dvanácté, když se k nám přiblížili dva příslušníci VB. Hned po nás vystartovali, co tam děláme, začali nás legitimovat a dva spolužáky chtěli odvést do Bartolomějské. To mne nějak nasralo, tak jsem příslušníkům oznámil, že buď půjdeme všichni nebo nikdo. Ve vteřině jsme šli všichni. Procesí cca 15 lidí včetně holek a jednoho učitele pod dohledem dvou  zelných mužíků kráčelo do Bartolomějské. Tam nás kluky včetně učitele šoupli do cely předběžného zadržení a holky daly do zvláštní cely.

V cele jsme nikdy nebyli, tak to byl pro nás zpočátku nevšední zážitek. Učitel začal vyprávět vtipy, my řvali smíchy. Během minutky na učitele vlítli dva příslušníci, seřvali ho ať drží hubu a na chvilku vyvedli i z cely. Dostal i facku na uklidnění.. Když jsem se zeptal proč jsme zadrženi, bylo nám řečeno, že jsme na Národní třídě rozbíjeli dopravní značky, což byla totální blbost. Měl jsem v první chvíli obavy, že po nás jdou kvůli výstupu Zdeňka. Já v té době nikdy nenosil občanský průkaz. Naštěstí nás bylo zadržených hodně, příslušníkům dělaly počty problémy, takže než se to všechno sepsalo, nepřišlo se na to, že nemám občanku. Když jsem nad ránem  začal vyprávět jakousi  příhodu rozrazil asi 100  kilový  pořez dveře  cely a vytáhl si mne ven. Úzkou chodbou si mne zavedl do další cely, která byla celá vypolstrovaná, aby  pendreky nerušil klid „pozvaných hostů“.

 Očekával jsem nakládačku jako hrom. Hromotluk vytáhl pendrek a vší silou udeřil do lavice, na které jsme seděl. Řval na mne jako kráva, sprostě nadával, ale kupodivu mne jen jednou lehce přetáhl přes nohy. Chtěl, abych mu řekl, kdo ničil dopravní značky. Protože to byl nesmyl, dělal se mi hrdina lehce, dokonce jsem vepřové hlavě řekl, že si budu na jeho chování stěžovat. Za poměrně krátkou chvíli mne doprovodil zpět do cely s tím, že pokud nezavřu hubu, podruhé už přes ní dostanu. Pokud mne paměť neklame, strávili jsme v Bartolomějské nejméně  4 - 5 hodin.  Až ráno se dveře cely otevřely a nový velitel směny nám řekl, že můžeme jít domů, že se prý spletli, že ty pravé výtržníky  už chytili.

Žádné omluvy. Je pravda, že jsme tehdy odcházeli s hodně smíšenými pocity. Nejhorší byla ta beznaděj, že nemáte šanci si někde reálně stěžovat. Teoreticky to šlo, ale reálně nikoli. Bylo na dlouhou dobu naše poslední společné setkání. Značně zmožený jsem tehdy dorazil na Jižní Město  strejdovi pomáhat stěhovat. Nejezdil tehdy výtah a on dostal byt v 7. patře.

  P.S. Dva měsíce po maturitním večírku jsem navštívil tehdejší přítelkyni na chmelu.Čekal jsem na ni před ubytovnou než se vrátí z odpolední šichty. Opět bez občanky. Netušil jsem o velké šťáře ve vesnici Vlkov na „podezřelé živly“ ( mládež s delšími vlasy ). Tentokráte mne to neprošlo. Dostal jsme přes držku a projel se poprvé v životě zdarma zeleným antonem až na policejní stanici. Po lustraci, která trvala celou noc a zaplacení pokuty jsem se tehdy – s revoluční písní na rtech  pěšky vydal zpět na zmeškané rande. Rok 1977 nebyl pro mne jen rokem maturity, ale i malým poznáním tehdejší  reality.    

 

Autor: Evžen Doležal | středa 17.6.2009 19:41 | karma článku: 25,83 | přečteno: 2001x
  • Další články autora

Evžen Doležal

Dá se po padesátce naučit anglicky ?

Nevím jak Vy, já říkám, že dá, ale je to určitě pěkná fuška. Je to především o vůli. Vidím to na sobě. Jsem mírně pokročily student angličtiny, ale bohužel asi už 15 let. Typický false beginner. Když mne popadne nával zlosti na sebe jaký jsem vůl, že neumím pořádně žádný světový jazyk ( ruštinu záměrně nepočítám ), vrhnu se vždy znovu a znovu do učení angličtiny. Buď si koupím novou učebnici, SW program nebo se přihlásím do nějakého kursu. První týdny je to super, vůle je velká, učení postupuje relativně snadno. Jakmile narazím na předminulé a předpřítomné časy, mé nadšení začíná pomalu, ale jistě opadávat. Můj na jazyky asi přitroublý mozeček najednou přestává nějak chápat, že může existovat předminulo, předpřítomno, předbudoucno atd., prostě přijde jakýsi bloček.

2.1.2010 v 13:40 | Karma: 26,42 | Přečteno: 3753x | Diskuse| Ostatní

Evžen Doležal

Novoroční přání blogaře.

Zhruba za hodinu bude pan Klaus promlouvat k lidu tradičním novoročním poselstvím o stavu české kotliny v r. 2009 a jeho výhledu do r. 2010. Pomalu probouzející se občané ČR usednout ( někteří s hadrem na hlavě) ke svým obrazovkám a vyslechnout mix několika optimistických i pesimistických varování a hodnocení o vývoji české ekonomiky a společnosti. Protože i já žiji ve svobodné zemi, dovolím si vyslovit své osobní - malé vyznání a přání. Uznávám, že je trochu neobvyklé, ale máme přece nový rok, tak proč to alespoň nezkusit že ?

1.1.2010 v 12:50 | Karma: 13,32 | Přečteno: 1186x | Diskuse| Ostatní

Evžen Doležal

Vánoční salamandry – DDR 1982.

A máme tu zase předvánoční období. Nakupování vánočních dárků po roce 89 považuji za vcelku pohodovou záležitost. Nabídka je neskutečná a vybere si v zásadě každý. Záleží jen na vkusu a výši konta každého z nás. Spousty věcí je sice předražených, ale holt byznys je byznys.

29.11.2009 v 17:49 | Karma: 14,53 | Přečteno: 1527x | Diskuse| Ostatní

Evžen Doležal

Pane Paumere, díky !

Jsem součástí party „napravo“ vyladěných padesátníků. Rádi debatujeme a filosofujeme o životě u sklenička vína či oroseného půllitru piva. Občas někteří z nás napíší osobě, která je pro nás něčím zajímává a pozveme ji, pokud má zájem, na kus řeči.

17.11.2009 v 12:40 | Karma: 18,14 | Přečteno: 1174x | Diskuse| Ostatní

Evžen Doležal

Malé zamyšlení a vzkaz blogera.

Přes všechny současné peripetie jsem přesvědčen, že žijeme v krásné zemi i relativně solidní době. Většinou permanentně na něco nadáváme, ale ve skutečnosti se máme v drtivé většině dobře ( materiálně i duchovně ). Česká zakyslost je myslím trochu hraná póza. Když nás něco naštve založíme si blog, facebook a chrlíme svá vyznání, trápení a moudra ( jako teď já :--).

1.11.2009 v 18:30 | Karma: 12,36 | Přečteno: 1004x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1749x
Zvídavý beran, který má rád život, humor, jež si váží lidí, kteří prožili nelehký život a přitom neztratili životní optimismus, moudrost, nadhled a hlavně smysl pro humor.

Seznam rubrik